Verdiepingsopdracht Claudia en Latisha

Hoi! Wij zijn Claudia en Latisha en wij willen jullie graag iets vertellen over onze verdiepingsopdracht, die wij samen hebben gedaan voor het vak Organisme. Organisme wordt gegeven in jaar één van de bachelor Biomedische Wetenschappen. Tijdens dit vak ligt de focus op de anatomie van mens en dier. Dit wordt ondersteund met verschillende snijpractica bij diergeneeskunde. Zelf vonden wij deze snijpractica altijd erg leuk en interessant en hadden om die reden al snel bedacht dat wij hiermee iets wilden gaan doen. Wij hebben toen contact opgenomen met de coördinator van het vak. Ons idee was om een e-module te maken als aanvulling of vervanging van de snijpractica, zodat studenten die niet willen snijden toch de belangrijke informatie tot zich kunnen nemen. Door COVID-19 gaan dit jaar niet alle snijpractica door bij het vak Organisme, waardoor er een vervanging gemaakt moest gaan worden. Wij kwamen dus eigenlijk op het juiste moment en de coördinator was erg blij dat wij een e-module wilden gaan maken.

Uiteindelijk zijn wij twee e-modules gaan maken, één van de kip en één van de neonatale big. Hierin worden video’s en afbeeldingen gebruikt om de anatomie zichtbaar te maken. Met behulp van veel vragen wordt de stof actief getoetst. Op dit moment zitten wij in de afrondende fase van de e-modules.

Door dit project kregen wij een goede kijk op het ontwikkelen van een e-module en de hoeveelheid tijd die hier in gaat zitten. In eerste instantie dachten wij dat het niet zo veel tijd zou gaan kosten, maar dat viel toch enigszins tegen. Dit komt mede doordat je rekening moet houden met de mogelijkheden van de programma’s en niet alles wat je bedenkt kan uitvoeren. Daarnaast kost het veel tijd om een interactieve e-module te maken, want we wilden er natuurlijk geen droge lap tekst van maken. We hebben op dit vlak veel geleerd over hoe je binnen de mogelijkheden toch een interactieve e-module neer kan zetten. Daarnaast hebben we veel geleerd over wat je wel en niet in een e-module moet doen. Hier hebben wij veel contact over gehad met de coördinatoren van de practica en een educational developer. Al met al vonden wij het een hele leerzame opdracht, waarbij gelijk onze kennis van organisme werd opgerakeld 😉

Onze e-modules zullen dit jaar meteen worden gebruikt en wij hopen dat de studenten de e-modules zullen waarderen!