Interfacultair Symposium

Woensdag 8 mei vond het Interfacultair Symposium plaats in de groene collegezaal van het HvdB. Het symposium had als thema ‘Technology in the Life Sciences’ en was een groot succes met zeer interessante lezingen. De avond begon met een lezing van dr. Evelyn Wan, die sprak over machine learning in de geestelijke gezondheidszorg. Hierbij kwamen de grote voordelen maar ook de nadelen van het verzamelen van data van smartphones en machine learning naar voren. Vervolgens sprak Mike Lensink over de ethische aspecten van organoids en precisiegeneeskunde. De lezing was zeer interactief waarbij de meningen van de deelnemers van het symposium gevraagd en bediscussieerd werden. Na de pauze met een avondmaaltijd gaf dr. Petra de Graaf een lezing over tissue engineering van urogenitaal weefsel en de uitdagingen daarbij. Dit in het lab gekweekte weefsel zou gebruikt kunnen worden voor operaties om het urogenitale weefsel te reconstrueren. Ten slotte sprak prof. dr. Camiel Rosman over innovaties van slokdarm resecties, zoals nieuwe beeldvormingstechnieken om beter onderscheid te kunnen maken tussen gezonde en kwaadaardige cellen bevattende lymfeklieren. Verder sprak hij over het perspectief als patiënt met slokdarmkanker en de relatie tussen de morbiditeit en de ervaring van chirurgen met een slokdarm resectie.

De Interfacultary Symposium committee bestond dit jaar uit studenten van de opleiding Biomedische Wetenschappen (faculteit geneeskunde), de faculteit bètawetenschappen en de faculteit geesteswetenschappen. De commissie bedankt de sponsoren voor het mogelijk maken van deze avond: Utrechts Universiteitsfonds, Honours Biomedische Wetenschappen Utrecht (HBU), Science Honours Academy (SHA) en het Humanities Honours Programme.

SPONSORING

Stichting HBU heeft een groot aantal mogelijkheden om te sponsoren. Mocht u interesse hebben, dan kunt u ons bereiken op info@stichtinghbu.nl.

Wij zullen dan zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.