Afsluitingsceremonie 2017

Donderdag 29 juni was het eindelijk zo ver. Alle individuele projecten waren ingeleverd, de honours cursussen waren voltooid. Iedereen van jaar 2015-2017 was er klaar voor. In het Academiegebouw vond de feestelijke afsluiting van ons honours programma plaats. De Senaatszaal was gevuld met studenten, familie en vrienden. Daarnaast waren ook de ogen van de portretten van honderden oud professoren op ons gericht.

Opleidingscoördinator dr. Astrid Freriksen opende de avond. Na haar warme en enthousiaste woorden nam onze honours begeleider dr. Adri Thomas het van haar over. Hij sprak iedere student toe met een reflectie over de afgelopen jaren, vergezeld met een typerende anekdote. Hierna was het de beurt aan de studenten om hun individuele project te presenteren aan de zaal. Deze presentaties duurden elk slechts vijf minuten en werden verteld op ‘leken niveau’, zodat iedereen kon begrijpen wat het project inhield. Moeilijk jargon werd zoveel mogelijk vermeden. Een kunst op zich!

Daarna grepen wij de kans om meneer Thomas te bedanken door middel van het Grote A3 Thomas lied te zingen, dat speciaal voor hem geschreven was op de melodie van het beroemde K3 lied Alle kleuren. Na dit a capella spektakel droegen we aan hem zijn twee favoriete drankjes over: een welverdiende fles port en een gegraveerd theeglas.

Directeur van de opleiding, dr. Wim Dictus, hield hierna een inspirerende toespraak, waarin hij zijn trots liet doorschemeren en ons een glansrijke toekomst wenste. Iedere honours student kreeg van hem vervolgens een mooi bronzen beeldje uitgereikt, met de titel Grenzen doorbreken. De boodschap hierbij was dat wij door moeten gaan met het doorbreken van onze (eigen) grenzen in de komende jaren. Het officiële honours certificaat wordt uitgereikt bij de uitreiking van het Bachelor diploma.

Als laatste volgde nog een bijzonder moment: meneer Dictus benadrukte dat dit het tiende jaar was dat het honours programma van onze studie bestond, maar dat het ook het moment was waarop meneer Thomas afscheid nam van het programma. Hij stond tien jaar geleden aan de wieg van het programma en heeft de afgelopen jaren niet alleen veel studenten begeleid, maar is ook telkens bezig geweest met de verbetering en ontwikkeling van het programma. Hiervoor is iedereen hem zeer dankbaar. In zijn eigen woorden: “De afgelopen jaren hebben jullie een klein stukje van mijn brein in beslag genomen. Dat stukje zal het niet erg vinden om in de toekomst nog wat van jullie te horen”. Wij zullen zeker van ons laten horen.

Nu rest ons eerst nog de buitenlandse excursie naar Heidelberg. Samen met de studenten van lichting 2016-2018 zullen wij, wederom onder begeleiding van meneer Thomas, een leerzame week tegemoet gaan.

COMMENT BEANTWOORDEN