Stichting Honours Biomedische Wetenschappen

Bezoek MILabs HP12

Op 4 juni heeft HP12 een bezoek gebracht aan MILabs, één van de sponsoren van Stichting HBU. Het bedrijf houdt zich bezig met Medical Imaging en is gevestigd in het Stratenum op de Uithof. Op hun uitnodiging kwamen we tussen 9 en 12 uur langs om een kijkje te nemen. Na een kopje koffie en een kleine voorstelronde werd de groep in tweeën gesplitst. De ene helft van de groep zou eerst het lab bezoeken, terwijl de andere helft begon met een presentatie over het onderzoeksgebied van MILabs. Daarna wisselden de groepen om.

Veel van ons merkten dat hun kennis wat betreft Medical Imaging wel wat opfrissing kon gebruiken. Gelukkig werd er in de presentatie eerst wat achtergrond gegeven over Medical Imaging in het algemeen. Zo werd de werking van verschillende Medical Imaging technieken toegelicht, waaronder MRI en CT. Ook de voor- en nadelen van het gebruik van deze technieken werden benoemd. Vervolgens werd er ingegaan op de producten die MILabs ontwikkelt en wat hen uniek maakt ten opzichte van de producten van concurrenten. Dit werd onder andere geïllustreerd met scans die gemaakt waren door apparatuur van MILabs.

In het lab kwam de informatie uit de presentatie tot leven. Tijdens dit gedeelte van de ochtend stond de machine VECTor4 centraal. Dit product was in staat om tegelijkertijd meerdere scans uit te voeren op een proefdier of object. Dit waren PET, SPECT, Optical Tomography en CT. Als eerste werd de werking van het apparaat toegelicht en konden we de onderdelen van de opstelling bekijken. Vervolgens werd er een demo uitgevoerd waarin een gefixeerde muis werd gescand. Het gehele proces van de scan werd behandeld: van het wisselen van de onderdelen in de machine en het zetten van de juiste instellingen op de computer, tot het bekijken van de uiteindelijke beelden.

Het programma vormde een interessant en uitgebreid kijkje achter de schermen en gaf veel inzicht in de werkzaamheden van het bedrijf. Bedankt MILabs voor deze ochtend!

REPLY COMMENT