Stichting Honours Biomedische Wetenschappen

Bezoek RIVM HP12

Begin december besproken we met HP12 dat het ons heel interessant leek om een bijeenkomst te vullen met een bezoek aan het RIVM. We waren vooral nieuwsgierig hoe het RIVM, dat functioneert vanuit de overheid, verschilt van andere bedrijven en onderzoeksgroepen die verbonden zijn met een universiteit. Na heel wat datumprikkers ingevuld te hebben was het op 2 april eindelijk zo ver. In de middag vertrokken we naar het RIVM, waar ons een goed gevuld programma te wachten stond.

We werden welkom geheten door Puck van Kasteren met een introductie over het RIVM. Vervolgens vertelde Victoria de Leeuw over het mogelijk vervangen van proefdieren in toxicologisch onderzoek en presenteerde ze haar onderzoek: ‘In vitro stem cell test to assess developmental neurotoxicity of compounds’. Het volgende praatje werd gehouden door Liz van Erp, die ook het programma voor ons heeft opgezet. Zij vertelde over maternale antilichamen tegen Respiratoir Syncytieel Virus. De laatste presentatie had een epidemiologisch onderwerp, de uitbraak van mazelen in studentenpopulaties, en werd gegeven door Jelle de Wit. Tussen de presentaties door en aan het eind was volop ruimte om vragen te stellen, waar dan ook veel gebruik van werd gemaakt.

Hierna kregen we een rondleiding over de afdeling ‘Immunology of infections and vacccines’, waar ze in totaal met 35 mensen werken. Er werd onder andere verteld over de nieuwe technieken waar ze op de afdeling gebruik van kunnen maken. Om de dag af te sluiten werden we uitgenodigd voor een borrel, die door de afdeling was georganiseerd om de publicatie van verschillende papers te vieren. Op die manier kregen we de kans om nog in gesprek te gaan met enkele medewerkers. Een leuke afsluiter van een interessante middag: hiervoor veel dank aan het RIVM!

REPLY COMMENT