Prof. Bruce Alberts

Maandag 15 juni 2015 is prof. Bruce Alberts naar Utrecht gekomen om een lezing te geven aan de Utrechtse Biomedische Wetenschappen studenten. Beide collegezalen waren gevuld met de meer dan 400 aanwezigen van de Biomedische Wetenschappen bacheloropleiding, de Cancer Stem cells and Developmental biology master en verscheidene aio’s en docenten. Vrijwel iedereen van de aanwezigen had het boek “the molecular biology of the cell” gelezen, waarvan prof. Alberts eerste auteur was.

Dit boek geldt onderhand als de bijbel van de cellulaire biologie en vormt daarmee een basis voor onze studie. Behalve als auteur van dit belangrijke boek, heeft prof. Alberts nog veel meer betekend voor de wetenschap. Hij is een zeer belangrijk wetenschapper die veel onderzoek verricht heeft op het gebied van DNA-replicatie. Verder was hij vijf jaar lang de hoofdredacteur van the vooraanstaande wetenschappelijke tijdschrift Science. Daarnaast was hij 12 jaar lang de voorzitter van de US National Academy of Science. Op dit moment is hij de Chancellor’s Leadership Chair van biochemie en biofysica voor wetenschap en onderwijs aan de universiteit van San Francisco.

Tijdens zijn lezing “Wetenschap, Biologie en de toekomst van de wereld” besprak prof. Alberts zijn carrière en legde hij zijn visie over wetenschap en onderwijs uit. Hij benadrukte dat we altijd alert moeten blijven en na moeten blijven denken over dingen die we niet weten en dingen die we denken te weten.

Voorafgaand aan de lezing was een boottocht georganiseerd door de Utrechtse grachten voor de honoursstudenten waardoor zij prof. Alberts wat persoonlijke vragen konden stellen over zijn leven en zij uiteraard hun boek konden laten signeren.

Verder was er na afloop van het seminar een college tour georganiseerd, waarbij vragen gesteld konden worden aan prof. Alberts over zijn successen en fouten die hij gemaakt heeft tijdens deze carrière.

Het bezoek van prof. Alberts aan Utrecht (georganiseerd door de honoursstudenten Sanne Boersma en Lars van Dee in samenwerking met de master Cancer, Stem Cells and Developmental biology) was erg leerzaam en was een groot succes, waar studenten nog lang over napraatte.