Stichting Honours Biomedische Wetenschappen

Spinoza Symposium

Woensdag 24 april vond het Spinoza Symposium plaats in de groene collegezaal van het HvdB. Ondanks een onverwachte afzegging van John van der Oost vanwege ziekte was het een erg geslaagde avond. Het programma begon met Anna Akhmanova die onder Biomedische Wetenschappen studenten uit Utrecht welbekend is dankzij haar interessante colleges tijdens verschillende vakken in de bachelor. Zij vertelde over haar grensverleggende onderzoek naar het cytoskelet en specifiek de microtubuli, waarbij de zware woorden catastrophe en herstel beschreven hoe de dynamiek van deze bijzondere cel elementen werkt. Daarna was het alweer tijd voor een pauze waarin men een versnapering kon halen in de Brink. Na de pauze ging het programma door met René Bernards die vertelde over hoe het zoeken naar nieuwe combinaties van kankermedicijnen doelgerichter plaats kan vinden. Er werd een tot de verbeelding sprekende vergelijking gemaakt met boksen, waarbij eerst een klap wordt uitgedeeld en vervolgens de genadeslag (de combinatie van de twee medicijnen). Om de avond helemaal af te maken kwam Marjo van der Knaap spreken over haar interessante onderzoek naar wittestofziekten, waarbij ze specifiek op Vanishing White Matter Disease in ging. Dit is een zeldzame neurologische ziekte ten gevolge van een mutatie in een gen coderend voor EIF2B; een algemene translatie initiatiefactor aanwezig in iedere cel. Hierbij staat nog steeds de vraag open; waarom vindt de degeneratie (vrijwel) alleen plaats in de gliacellen? Met deze intrigerende vraag werd de avond afgesloten. De hele avond werd in goede banen geleid door Wim Dictus, de opleidingscoördinator van de bachelor Biomedische Wetenschappen.

REPLY COMMENT