Stockholmreis 2015

Er zijn door het jaar heen veel bijeenkomsten en activiteiten van het Honours Programma, maar het hoogtepunt van het Honours Programma is zeker de buitenlandse reis. En waar kan deze reis beter heen gaan dan naar de stad die een van de grootste en meest prestigieuze medische universiteiten van de wereld huisvest? Ik heb het over de hoofdstad van Zweden: Stockholm.

De belangrijkste activiteit tijdens de buitenlandse reis is het bezoeken van labs. Op deze labs vertellen onderzoekers ons over hun nieuwste ontdekkingen. We hadden het geluk dat we een zeer grote diversiteit aan labs mochten bezoeken aan het Karolinska-instituut en de universiteit van Stockholm.

Een van de labs waar we langs mochten komen was het Lendahl-lab. Hun lijfspreuk is: “Er zijn slechts twee soorten biomedische onderzoekers: Onderzoekers die aan Notch signaling werken en onderzoekers die aan Notch signaling werken, maar dat zelf nog niet weten.” Prof. Lendahl vertelde ons niet alleen over de ontwikkelingen op het gebied van Notch signaling, maar ook over de Nobelprijzen die uitgereikt worden in Stockholm. Hij is namelijk ook nauw betrokken bij de uitreiking van de Nobelprijs van de Fysiologie en Geneeskunde. Hij lichtte toe hoe men ieder jaar bepaalt wie de prijs krijgt.

In het Högberg-lab wordt onderzoek gedaan naar DNA-nanotechnology en DNA-origami. Met origami wordt hier niet het vouwen van papier, maar het vouwen van DNA bedoeld! DNA kan in allerlei vormen gevouwen worden: geometrische figuren, maar ook hartjes of konijnen! In de toekomst hoopt men deze techniek te gebruiken voor drug delivery systems.

Andere labs die we bezocht hebben zijn onder andere Bölte-lab (neurodevelopmental disorders), Lundqvist-lab (immunotherapie) en Sverremark-lab (microbioom).

De reis had nog veel meer te bieden dan alleen de labs waar we geweest zijn. Zo hebben we een city tour gedaan door de stad, waarbij idereen zelf een stukje over een stadsgedeelte verstelde. Stockholm is een schitterende stad met paleizen, kerken en vooral mooie en gezellige straten. Verder hebben we studenten ontmoet die biomedische wetenschappen studeren in Stockholm. Zij hebben ons veel verteld over hoe studeren er in Zweden aan toe gaat. Er was ook nog tijd voor een bezoek aan Skansen, het 300.000 m2 grote openluchtmuseum in Stockholm en andere culturele activiteiten.

Niet alleen de interessante labs, maar ook de leuke activiteiten met de gezellige groep mensen maakten de buitenlandse reis tot een groot succes!