Workshop Wetenschapscommunicatie

Afgelopen dinsdag 10 november heeft de activiteitencommissie van het HBU via zoom een wetenschapscommunicatie workshop over vaccineren georganiseerd. Deze workshop stond in het teken om te leren communiceren naar verschillende doelgroepen. De workshop werd geleid door Elianne Gerrits en Cathelijne Reincke die begonnen met een korte introductie over wetenschapscommunicatie. Hieruit kwam voort dat niet alleen de vorm hoe je je boodschap over brengt, niet te veel wetenschappelijke kennis, maar ook het luisteren en het begrip tonen naar iemand toe die een ander perspectief heeft. Na deze interessante introductie gingen alle deelnemers enthousiast aan de slag met interactief communiceren door het voorbereiden van een korte pitch naar verschillende doelgroepen. De doelgroepen voor deze avond waren antivaxxers, politici/beleidsmedewerkers, talkshow en kinderen in groep 8. Hier opvolgend werden de uiteenlopende pitches aan elkaar gepresenteerd en werd er door alle deelnemers een levende discussie op gang gebracht. De workshop is door alle deelnemers zeer positief beoordeeld en is in de toekomst zeker voor herhaling vatbaar.