Binnenlandse buitenlandreis 2021

Maandag 12 Juni was het eindelijk weer zo ver: de jaarlijkse buitenlandreis. Vanwege de corona-maatregelen kon deze vorig jaar helaas niet doorgaan, maar dit jaar is onze reiscommissie er weer vol tegenaan gegaan! Helaas kon corona het niet laten om toch nog een beetje roet in het eten te gooien. De maatregelen lieten het helaas niet toe om de reis naar de originele bestemming: Rome te organiseren. Gelukkig is de reiscommissie erin geslaagd om een fantastisch binnenlands alternatief te organiseren, met daarin toch de buitenlandse ervaring verwerkt. Hieronder vind u van elke dag van de reis een kort verslag geschreven door de studenten zelf!

Maandag 12-06-2021

Na de laatste tentamens en scriptie stress zijn wij maandag 12 juli begonnen met onze “buitenlandse” reis door Nederland. Helaas kon door corona niet iedereen er gelijk bij zijn. De reis startte in Nijmegen waar we een te gast waren in het experience centre van de radboud universiteit. Hier kregen wij twee lectures van dr. Vincent Stirler en prof. Thomas Maal over het gebruik en ontwikkeling van 3D technieken in de gezondheidszorg. Tegenwoordig wordt er tijdens operaties gebruik gemaakt van gepersonaliseerde 3D geprinte hulpstukjes en is het mogelijk om gebitsprotheses voor patiënten te printen. In het lab van Vincent Stirler onderzoeken ze de mogelijkheden om 3D projecties te gebruiken tijdens operaties door middel van een hololens.  Naast deze lectures, was er ook een interactief gedeelte waar wij kennis hebben mogen maken met deze 3D technieken. Wij hebben onder andere geprobeerd om met een softwareprogramma pinnen in het heupgewricht te plaatsen en met de hololens een heupgewricht bekeken (dit is trouwens hilarisch om naar te kijken als omstander). Na een heerlijke lunch zijn wij in drie groepen gaan wandelen naar het museum Valkenhof. Tijdens de wandeling had één iemand in elke groep de opdracht om zo veel mogelijk te vertellen over de pest. In het museum valkenhof hebben wij alle pracht en praal uit de Romeinse oudheid mogen bewonderen. Tijdens de wandeling hebben wij onze kennis over de pest opgehaald en dat was niet zonder rede. In het valkenhof was namelijk een tentoonstelling over de pest. Deze tentoonstelling was vooral gericht op de kunst ten tijde van de zwarte dood, maar hier zijn we ook te weten gekomen dat de laatste pest epidemie nog in 2017 op Madagaskar was. In de avond hebben heerlijke pizza’s (en een hele schaal spareribs) gegeten bij Mr. Jack’s. Op de terug weg naar ons hotel hebben wij nog lekker gesmuld van ijsjes. In het hotel bleken Lieke en Claudia een fornuis op hun kamer en hebben zij vervolgens voor iedereen vegan pannenkoeken gebakken.

Dinsdag 13-06-2021

In de vroege uurtjes van de dinsdag ochtend verzamelen we in het restaurant van hotel Nimma waar we beginnen met een ontbijt. Klaar met eten vertrekken we richting het station door de stromende regen op weg naar Utrecht. Vandaag krijgen we praatjes van verschillende mensen met werk ervaring in het buitenland, waaronder HP13’s eigen Tobias Dansen. Vooral voor HP14 was het verhaal van Tobias er één vol met verassingen. Niet alleen had hij in Amerika gewoond, maar dat met een gigantische bos haar. Naast Tobias hadden we nog twee sprekers: Michiel Boekhout die ook in Amerika had gewerkt, en Lucia Garcia del Valle. Lucia heeft gestudeerd en gewerkt in vele verschillende landen, en haar enthousiasme kwam duidelijk over in haar verhaal. Tussen de praatjes door werd er gelunched in de oude vertrouwde Brink. Iets wat voor iedereen lang geleden is geweest dankzij de pandemie. Rond 4 was het tijd om richting Amsterdam te gaan waar we zouden verblijven in het Travel Hotel. De kamer indeling bleef hetzelfde als de voorgaande nacht waardoor de spullen snel gedropt konden worden en we richting het restaurant konden vertrekken. Deze avond gingen we naar een Chinees/Japans restaurant en kon iedereen zijn buikje vol eten in voorbereiding voor het laatste evenement van de avond; de escape room. Bij de escape room werden drie teams gemaakt met als uitdaging het snelste team te zijn. Twee kamers hadden als missie om de kamer uit te komen, de laatste kamer was een diamant roof. De escape rooms waren natuurlijk geen match voor de slimme mensen van het honours en alle groepen wisten snel de kamers op te lossen. Met het laatste onderdeel van het programma achter de rug mocht iedereen zijn eigen plannen maken. Sommige mensen kozen ervoor om lekker te gaan slapen waar andere besloten nog de stad in te trekken. Na dat de laatste kroegen sloten maakten iedereen rustig zijn weg weer naar het hotel waar iedereen bij kon slapen om er weer tegen aan te gaan de volgende dag.

Woensdag 14-06-2021

De woensdag begon in Amsterdam waar we wakker werden in Travel hotel Amsterdam. Nadat de reiscommissie ontbijt had gehaald bij de supermarkt en we dit hadden opgegeten liepen we naar het station toe. Hier namen we de trein van Amsterdam naar Leiden waar we de volgende 2 dagen van de reis zouden verblijven. Nadat het hotel Mayflower in Leiden was bezocht en de kamer indeling gemaakt zouden we die ochtend een praatje krijgen van prof. dr. Rob Hoeben. Prof. dr. Hoeben is een onderzoeker in het LUMC op de afdeling Cel en Chemische Biologie. Zijn onderzoeksgroep doet hier onderzoek naar onder andere gentherapie en zijn praatje focuste zich vooral op gentherapie en de ontwikkeling hiervan de afgelopen jaren. Daarnaast, werd er op het einde ook stilgestaan bij de ethische aspecten. Hierover werd een open discussie gevoerd over bijvoorbeeld wat is te duur als medicijn en hoever moet de mens gaan met knutselen in het DNA. Kortom, een interessant ochtend over een snel ontwikkelend onderzoeksveld.

Daarna hadden we een middag vrije tijd, welke op verschillende manieren werd ingevuld. Een groepje wat graag actief bezig wilde zijn besloot te gaan boulderen, terwijl anderen besloten het museum Naturalis te bezoeken en weer een ander groepje bezocht de botanische tuinen van universiteit Leiden om hun plantenkennis te vergroten. Al met al, was het een leuke middag die daarna werd afgesloten met avondeten bij proeflokaal Bregje. Het avondprogramma bestond uit een kroegentocht, maar na overleg binnen de groep werd besloten dat we ook met z’n alle konden gaan weerwolven, drankje doen en gezellig kletsen op het dakterras van het hotel. Zo, hebben we elkaar tot laat op de avond gezellig gekletst en elkaar beter leren kennen, om vervolgens de ochtend daarop weer fris en fruitig op te staan.

Donderdag 15-06-2021

Na een avond lang weerwolven en kletsen, begon de volgende en vierde dag van de HP-reis met een bezoek aan het Rijksmuseum Boerhaave in Leiden. Dit museum is vernoemd naar Herman Boerhaave, die in de 17de en 18de eeuw hoogleraar was aan de Universiteit Leiden en ook wel bekend staat als de leraar van Europa. Rijksmuseum Boerhaave is dan ook een wetenschappelijk museum. Het museum is eigenlijke een grote tijdlijn van belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen en uitvindingen. Niet alleen biomedische voorwerpen zoals microscopen, anatomische modellen en ijzeren longen kwamen langs, er was ook aandacht voor andere disciplines zoals de Nederlandse strijd tegen het water, sterrenkunde en moderne technologische vooruitgangen zoals supercomputers.

Na het bezoek aan het museum, werd er bij het hotel geluncht met broodjes van het Leidsch beleg (😉). Vervolgens was het alweer tijd om naar het Leiden Bio Science Park te vertrekken voor een bezoek aan het biotech bedrijf BaseClear. BaseClear is een klein bedrijf van ongeveer 70 man dat in 1993 opgericht is om commercieel Sanger sequencing aan te bieden. Tegenwoordig maken ze natuurlijk ook gebruik van Next-Generation sequencing technieken zoals nanopore sequencing. De werkwijze van BaseClear is vrij simpel: een klant wil weten wat voor bacteriën in zijn producten zitten wegens veiligheids- of kwaliteitsredenen; Vervolgens haalt BaseClear de samples op, voert de sequencing uit, interpreteert de data en brengt een rapport uit naar de klant. Echt een gestroomlijnde werkwijze dus. Hoewel BaseClear een mooi gebouw heeft met mooie labs, sprak het bedrijf de meeste van ons niet echt aan. De gestroomlijnde werkwijze geeft niet heel veel ruimte voor eigen inbreng en het onderzoek is ook altijd gericht op de vraag van de klant en niet wat medewerkers van het bedrijf zelf interessant vinden. Toch was het erg interessant om voor het eerst (en voor HP13 ook meteen voor het laatst) een biomedisch bedrijf te bezoeken.

Na het bezoek aan BaseClear en wat vrije uurtjes was het alweer tijd voor het avondeten. Ditmaal bij het Italiaanse restaurant Donatello’s. De enige uitdaging was nog wel de Italiaanse gerechten op de juiste manier uitspreken. Vooral het populaire pastagerecht “paglia e fieno con bistecca” vergde wat oefening, maar uiteindelijk is dat ook gelukt. Met gevulde magen kon de laatste avond op het geliefde dakterras van het hotel in Leiden beginnen. Er werd natuurlijk weer geweerwolfd, maar er brak ook een hevige 30-seconds strijd uit. Hierbij moesten biomedische en aan de reis gerelateerde termen beschreven en uitgebeeld worden om vervolgens in teams geraden te worden. Na nog een hoop gekletst en gezelligheid doofde de avond langzaam uit. Op naar de laatste dag van de reis, in het geliefde Utrecht!

Vrijdag 16 juni 2021

Vandaag is een historisch moment: het is de laatste dag van de HP-reis en bovendien zijn we vandaag voor het eerst helemaal compleet. Sebastian (HP14) is erbij na de rest van de week in thuisquarantaine te zijn geweest. Tijdens het ontbijt – met croissants, broodjes en wat fruit – valt het op dat dit het stilste ontbijt is van de week, iedereen begint een beetje moe te worden. Toch gaat het niets afdoen aan het mooie programma van vandaag! Na met de trein en bus aangekomen te zijn aangekomen bij het HvdB is het tijd voor de online seminar van dr. Rob de jong, director Antibody Research & Technology bij Genmab. In een boeiende presentatie neemt hij ons naar Genmab en vertelt hij hoe het is om daar te werken en op welke manier Genmab de strijd aanbindt tegen kanker en andere aandoeningen. Hij laat ons zien op welke manier antilichamen gemodificeerd en ingezet kunnen worden en gaat in depth in op het onderzoek naar en de ontwikkeling van DuoBodies. Na het seminar hebben we een heerlijk Broodje Ben gehaald. Daar waren ze erg blij met ons..het personeel wilde allemaal graag het eindbedrag zien van onze bestelling.

Vol goede moed gingen we terug naar het HvdB voor een workshop reanimeren van Taskforce QRS. Na een aantal demo’s en uitleg, mochten we ook zelf oefenen met het reanimeren van dummies en het aansluiten van een AED. De workshop was erg leerzaam en waardevol, al hopen we dat we onze ervaring nooit nodig zullen hebben in de praktijk. Na de workshop hebben we een aantal groepsfoto’s gemaakt en heeft – na een heel jaar – ook HP14 eindelijk een eigen groepsfoto

Terug in de binnenstad, verdeelden we ons in groepen voor de crazy 88 (lees: crazy 66). De opdrachten varieerden van het knuffelen van bomen tot een gedicht van ons favoriete modelsysteem en het drinken van een drankje op het terras. En hoewel iedereen zijn best heeft gedaan, kon er uiteindelijk echt maar één groepje winnen en dat was het groepje: Acciosiaal. Na een uurtje vrije tijd gingen we naar Anan Saigon voor het afsluitende diner en het afscheid. Terugkijkend op de HP-reis is de tijd voorbij gevlogen en hebben we een ontzettend interessante, leerzame en gezellige tijd gehad met elkaar!  Well done, reiscie!