Individueel project Selma Weerdenburg
Communicatie staat in mijn IP centraal: communicatie tussen het microbioom en het brein, en communicatie van de onderzoekswereld naar het brede publiek.
Mijn project begon met een stage bij farmacologie onder begeleiding van Lucía Peralta-Marzal en Paula Perez Pardo. Tijdens mijn stage leerde ik coupes maken van muizendarmen – van slicen tot stainen – en foto’s maken met een confocal en fluorescentie microscoop. Met verschillende stainings, waaronder voor e-cadherine en serotonine, keken we naar het effect op de integriteit van de darmbarrière wanneer we het microbioom van een kind met ASS transplanteren in de darm van een muis.
Deze geweldige stage-ervaring legde de basis voor het tweede deel van mijn IP: het schrijven van blogposts. Als student met een passie voor wetenschapscommunicatie wilde ik graag mijn schrijfvaardigheid verbeteren, met als doel de complexiteit van de gut-brain axis te vereenvoudigen en leuke blogposts te maken voor een breed publiek. Met hulp van Alex Cloherty heb ik een miniserie van drie posts geschreven (zie hieronder een korte introductie op elke post). Ook heb ik een infographic gemaakt over het schrijven van een blog. Wil je mijn blogposts lezen? Je vindt ze hier: https://www.microbialmondays.com/blog/categories/gut-brain-axis-mini-series
De eerste post gaat over de levendige gemeenschap in je darmen: de microbiota. Deze bacteriën hebben allerlei belangrijke functies in je darmen, maar hun invloed reikt verder: ze communiceren met je hersenen! In deze eerste post beschrijf ik de bijzondere verschillende communicatieroutes tussen de darmmicrobiota en de hersenen (fig 1).
De tweede post van de miniserie beschrijft deze connectie in de context van ASS. Vroeger werd gedacht dat de oorzaak van ASS voornamelijk genetisch was. Nu is er steeds meer bewijs dat er ASS dysbiose en een verstoorde darmbarrière ook een rol spelen (fig 2).
In de derde post leg ik uit hoe deze link onderzocht kan worden, wat onderzoekers kunnen gebruiken om de puzzel van ASS op te lossen (fig 3). In de hoofdrol: muizen.